Top
Menu Luk
Call tracking

Call tracking


Forstå call tracking

I denne forbrugertid, hvor forretninger og producenter er i konstant konkurrence om forbrugernes opmærksomhed og investeringer, er det essentielt at kende sine kunder så indgående så muligt. Der er masser af værktøjer til at hjælpe dig med det, og et af dem er call tracking. Det kan du læse meget mere om her.

Hvordan fungerer teknologien?

Call tracking betyder at spore opkald. Teknologien er dog meget mere specifik end eksempelvis den, der viser, hvem der ringer på din telefon. Teknologien fungerer sådan, at en virksomhed, der står for call trackingen, har en lang række af telefonnumre, der ikke henviser til en anden telefon, men til en hjemmeside – hjemmesiden der indsamler information om de opkald, der bliver foretaget til den. Telefonnumrene til hjemmesiden sætter du ind de steder, hvor dine kunder normalt finder dine kontaktoplysninger. Det kan være på din hjemmeside, på dit visitkort eller på en annonce i avisen.

Når en kunde ringer til et af telefonnumrene, der er koblet til din virksomhed, vil hjemmesiden registrere en masse data, mens den sender opkaldet videre til din virksomheds faktiske telefonnummer. Man kan derfor se call trackingen som en form for dataopsamlende mellemled, når en kunde ringer til din virksomhed.

Hvorfor er det relevant?

Som sagt findes der allerede masser af værktøjer til at få indblik i dine kunders adfærd. Blandt andet indsamler sociale medier som Facebook en masse data om forbrugeradfærd, som du som virksomhed kan få adgang til, hvis du har en kommerciel Facebook-side.

Også søgemaskinen Google indsamler data, som du kan få indblik i og arbejde ud fra med Google Analytics.

Call tracking er helt unikt, fordi det giver adgang til en adfærd, der ikke normalt foretages over internettet, nemlig telefonopkald. Ved at føre opkaldet igennem en hjemmeside, kan dataen registreres, og du lærer dine kunder bedre at kende.

Men hvad kan du så få af vide? Først og fremmest kan du se, hvilket telefonnummer kunden har ringet til. Da det er unikke telefonnumre på unikke kanaler, kan du derfra udlede, hvor de har fundet dit telefonnummer. Får du eksempelvis kun opkald via hjemmesiden, er der ingen grund til at bruge penge på annoncer i avisen. Call tracking kan også måle, hvor lang tid der gik, inden telefonen blev taget. Yderligere kan det måle, hvilket nummer der ringes fra og hvor længe opkaldet varer. Dét giver dig en unik mulighed for at høre, hvordan dine medarbejdere eller du selv interagerer med kunderne over telefonen. Kort sagt kan du bruge den indsamlede data til at målrette og tilrettelægge din markedsføring. Dette kan i sidste ende betyde en højere omsætning til din forretning.

Hvordan får jeg det?

Vil du gerne have call tracking til din forretning, skal du henvende dig til en virksomhed, der står for call trackingen. De har et system, der kan tilknytte telefonnumrene til dine kanaler og opsamle data – altså den hjemmeside, kunderne ringer ind til. Virksomheden kan hjælpe dig med at opsætte tingene, og de kan også hjælpe dig med at analysere den data, du får ind ind. Det betyder, at du ikke selv behøver at forstå teknologien dybdegående for at få noget ud af det. Det eneste, du faktisk skal, er at se fordele i, at få adgang til de informationer, der kommer med dine kunders opkald.

Du kan læse meget mere om funktionerne af call analytics her